Remvloeistof
Oude remvloeistof afvoeren
Remvloeistof wordt gebruikt in elke auto, motoren en soms ook voor fietsen. Het is de remvloeistof die zorgt dat de remkracht wordt doorgegeven aan de remmen. AVISTA OIL kan uw oude remvloeistof op een zeer milieuvriendelijke en efficiënte manier afvoeren. Dat kunnen we trouwens ook voor ander garageafval zoals bijvoorbeeld afgewerkte olie, oliefilters, brandstofrestanten of olie/water/slib.
Wilt u oude remvloeistof afvoeren?
Remvloeistof wordt ook wel eens remolie genoemd hoewel het eigenlijk geen op olie gebaseerd product is. Het bestaat meestal uit glycolethers.
Wilt u graag snel een inzameling regelen? Plan vandaag nog een opdracht in voor de inzameling of bel een van onze gespecialiseerde medewerkers. Ze helpen u graag om een inzameling te regelen en kunnen u ook geheel vrijblijvend advies op maat geven over remvloeistof en andere soorten garageafval.
I Afbakening
Oplosmiddelen zijn vluchtige organische stoffen die alleen of in combinatie met andere stoffen wordt gebruikt om o.a. grondstoffen, producten of afvalmaterialen op te lossen of om als schoonmaakmiddel verontreinigingen op te lossen. Ze kunnen ook gebruikt worden als verdunner, dispergeermiddel, weekmaker, conserveermiddel of om de viscositeit of oppervlaktespanning aan te passen. Mengsels van verschillende oplosmiddelen behoren ook tot de oplosmiddelen. De samenstelling van oplosmiddelen bestemd voor afvoer als afval kan sterk verschillen afhankelijk van de samenstelling van het oorspronkelijke oplosmiddel en de bij de toepassing vrijgekomen verontreinigingen. De verontreinigingen kunnen zowel van organische aard als van anorganische aard zijn. Alleen afvalstoffen die voor meer dan 50% (m/m) bestaan uit halogeenarme koolwaterstoffen en/of glycolen worden beschouwd als oplosmiddel.
Halogeenarme oplosmiddelen bevatten maximaal 4% halogenen (som fluor, chloor, broom en jood) en maximaal 0,5% fluor (alles bedoeld als m/m en ‘as received’). Glycolen zijn koolwaterstoffen die geen VOS28 bevatten.
In wat volgt gebruiken we de term ‘halogeenarme oplosmiddelen’ verzamelnaam voor zowel halogeenarme oplosmiddelen als glycolen.
II Minimumstandaard voor verwerking
Een halogeenarm oplosmiddel is regenereerbaar als:
a. de hoeveelheidsgrens van 1000 liter per afgifte wordt overschreden en
b. het oplosmiddel minimaal 60% destillaat oplevert en
c. het een monostroom betreft; en
d. de prijs van destillatie voor de ontdoener niet hoger is dan € 175,- per ton 28
Een vluchtige organische stof (VOS) is een organische verbinding die bij 293,15 K een dampspanning van 0,01 kPa (0,1 mbar) of meer heeft of onder de specifieke gebruiksomstandigheden een vergelijkbare vluchtigheid heeft.
Voor halogeenarme oplosmiddelen die niet aan één van de drie onder a, b en c genoemde criteria voldoen, bestaat geen verplichting om te toetsen aan criterium d. De oplosmiddelen die wel aan deze drie criteria voldoen zijn potentieel destilleerbaar.
De minimumstandaard voor het verwerken van regenereerbare halogeenarme oplosmiddelen is destilleren met het oog op recyclage. Verbranding in de vorm van hoofdgebruik als brandstof van halogeenarme oplosmiddelen die aan de onder a, b, c en d genoemde criteria voldoen, is alleen toegestaan als:
1. is aangetoond dat recycling niet mogelijk is, en
2. Het gebeurt binnen inrichtingen waarin emissiebeperking is gereguleerd in specifieke regelgeving en/of daarop gebaseerde vergunningen. Halogeenarme oplosmiddelen verwerken tot of in brandstoffen voor motoren van voer- en vaartuigen is dus niet toegestaan. Waar nodig worden daarom in vergunningen van verwerkers van halogeenarme oplosmiddelen sturingsvoorschriften opgenomen. Op die manier wordt verkoop als brandstof voor motoren van voer- en vaartuigen of andere mobiele toepassingen of vormen van inzet buiten inrichtingen voorkomen.
De minimumstandaard voor het verwerken van niet-regenereerbare halogeenarme oplosmiddelen is verbranden in de vorm van hoofdgebruik als brandstof binnen inrichtingen waarin emissiebeperking is gereguleerd in specifieke regelgeving en/of in een omgevingsvergunning waarin waarborgen voor mens en milieu kunnen worden vastgelegd. Het is dus verboden om niet-regenereerbare halogeenarme oplosmiddelen te verwerken tot of in brandstoffen voor motoren van voer- en vaartuigen. Daarom worden in vergunningen van verwerkers van niet-regenereerbare halogeenarme oplosmiddelen waar nodig sturingsvoorschriften opgenomen om verkoop als brandstof voor motoren van voer- en vaartuigen of andere mobiele toepassingen of inzet buiten inrichtingen te voorkomen.